بچه های آسمان

این وبلاگ در راستای ترویج فرهنگ ایثار وشهادت راه اندازی شده است."کلنا عباسک یا زینب(س)"

بچه های آسمان

این وبلاگ در راستای ترویج فرهنگ ایثار وشهادت راه اندازی شده است."کلنا عباسک یا زینب(س)"

راهبرد اصلی در تحولات یمن

راهبرد اصلی در تحولات یمن/ سعیده کدخدایی

 تحولات جدید یمن پس از تلاش عربستان برای تجزیه این کشور شکل گرفت و روند تحلیل رفتن شرکای سعودی (اعم از القاعده، قبایلی از برخی مناطق مانند الاحمر، طرفداران منصور هادی) که امکان غلبه بر جریان انصار الله و کمیته‌های مردمی را نداشتند، تداعی کننده حملات رژیم صهیونیستی در لبنان و غزه است؛ حملاتی که این بار نمونه آن را آل سعود طراحی می کند.

اگر چه شباهت‌های زیادی بین آل‌سعود و صهیونیسم وجود دارد، اما جنایت و نسل‌کشی آشکاری که در مقابل افکار عمومی جهانی انجام می‌شود، تأمل‌برانگیز است. شاید دلیل این نسل‌کشی گسترده را بتوان در اهمیت و ابعاد وسیع پیامدهای تغییر در معادله قدرت در یمن در عرصه منطقه‌ای دانست.
آنچه می‌تواند آل‌سعود را تحت فشار جدی قرار دهد، این است که پدیده‌ای به‌نام جنایت و نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت در ابعاد حقوقی رسانه‌ای، موجی از افشاگری را علیه این کشور شکل دهد

به هر حال، اگر چه سعودی‌ها به هر قیمتی به دنبال یک پیروزی بزرگ نظامی در یمن هستند؛ اما برای کسب این پیروزی حاضر نیستند هزینه انسانی بپردازند و به‌موازات این مفهوم، با رشوه‌های کلان، به یک بلوک و ائتلاف حمایتی نیاز دارند. سعودی‌ها با اینکه در جلب حمایت نظامی برای حمله زمینی تا به‌حال توفیق قابل اتکایی نداشته‌اند؛ اما برای حفظ چند کشور (پاکستان، مصر، سودان و ترکیه) در کنار خود ناامید نمی‌شوند و اگر در بعد نظامی به خواسته حداکثری نرسیدند، به مطالبات حداقلی نظامی یا همراه کردن آن ها در بعد سیاسی اصرار خواهند ورزید. آمریکا و غرب فرصت جدیدی کسب کرده‌اند تا با بهره از فروش تسلیحات، در کنار تشویق دوقطبی کردن منطقه (عرب ـ عجم و یا سنی ـ شیعه و…)، امکان حفظ منافع راهبردی استعماری خود را تضمین کنند، اما به‌نظر می‌رسد در وضعیت فعلی، آمریکا و غرب بیش از یک سطح معین از تنش و درگیری و مدیریت آن، آمادگی پذیرش یک آتش‌افروزی گسترش‌یافته را نداشته باشند.

اگر ارزیابی و راهبرد رهبری را دستورالعمل رویکردهای اصلی خود قرار دهیم، راهبردهای زیر باید به‌عنوان فوریت و ارجحیت و اولویت اصلی در دستور کار قرار گیرد.

1ـ توسعه و تقویت زیرساخت‌ها

روند بمباران‌ها و حملات هوایی به مردم یمن آسیب‌های جدی انسانی وارد کرد. همچنین، با نابود کردن زیرساخت‌های اصلی و اولیه، مانند آب، برق، ارتباطات، خدمات اصلی و اولیه یا نیازمندی‌های اساسی مانند غذا، خوراک، دارو و… شرایط جنگی و کشته و زخمی شدن مردم را با رنج وسیع‌تری به مردم تحمیل می‌کند؛ لذا به ارزیابی، برنامه‌ریزی و تأمین خدمات انسانی باید به‌عنوان عرصه‌ای توجه شود که قادر است دوره پایداری مردم را در مقابل تجاوز استحکام بخشد.

2ـ پاک‌سازی نظامی توسط انصارالله

نیروهای انصارالله باید پاک‌سازی کلیه استان‌ها و سرکوب القاعده، جریان‌های تکفیری و طرفداران عربستان را با سرعت انجام دهد و محیط داخلی یمن، از ظرفیت‌های مرتبط با عربستان تهی شود؛ زیرا اگر برخی کشورهای عربی حمایت‌های بیشتری از آل‌سعود کنند و آل‌سعود با بهره‌مندی از این حمایت‌ها و با استفاده از تروریست‌های اجاره‌ای و نیروی زمینی خود برای حمله زمینی وسوسه شود و با طرفداران خود در داخل یمن پیوند بخورد، آنگاه وضعیت جدید را به‌عنوان جنگ داخلی معرفی خواهد کرد و مدل سوریه را با وسعت بیشتری در یمن به اجرا می‌گذارد.

3ـ تقویت بنیه نظامی انصارالله

بدیهی است که آل‌سعود و شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی آن، همه تلاش خود را برای محدود کردن توان انصارالله و کمیته‌های مردمی به‌کار خواهند گرفت و همانند قطعنامه شورای امنیت ـ که با پیشنهاد شورای همکاری خلیج‌فارس در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید ـ همه تدابیر و اقدامات تضعیف نظامی را علیه انصارالله و مردم یمن اجرا خواهند کرد. یک نگاه بلندمدت و با اقدامات فوری در تقویت بنیه نظامی و پایداری انصارالله و کمیته مردمی ضروری است و در کنار آن باید که قابلیت تولید واکنش مؤثر یا شوک به‌سمت سعودی و هم‌پیمانان آن در این جنگ تحمیلی توسط انصارالله و کمیته‌های مردمی فراهم شود. موشک‌های لازم و با بُرد مؤثر که بتوانند در یک شعاع 300 کیلومتری وارد عمل شوند یا پهپادهای شناسایی و هجومی و امکانات ارتباطی که به‌طور مستمر، تهدیدی برای آل‌سعود را در دسترس داشته باشند.

  • داود سلطانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی